lunes, 17 de octubre de 2011

Los ámbitos de la Nación Asturiana (2008): l'escomienzu d'un nacionalismu asturianu.




El llibru "Los ámbitos de la Nación Asturiana" de Xaviel Vilareyo y Villamil, escritu nel 1998 y editáu por fin nel añu 2008, llueu d'unos diez años de vetos y censures, supunxo l'entamu d'un nuevu xeitu de nacionalismu asturianu, un panasturianismu que nun ye tan nuevu como munchos piensen sinón que parte d'una idea mui antigua, una reflexón teórica sobre cuálu ye'l territoriu nacional d'Asturies. Al empar convídase a reflexonar sobre la idea espacial d'Asturies en sentíu sustantivu frente al conceptu axetivu de lo asturiano, estremando l'autor asina ente Asturies y aquellos Países Asturianos del sur de la Cordalera Asturiana que nos legó la historia. Esti ensayu pretende ser un entamu pa la comprensión de cuáles son les tierres d'Asturies y poro cuálos són los territorios, el territoriu en definitiva, que define a los asturianos históricamente como pueblu, como cultura y como nación. Un repasu, en definitiva, a los ámbitos básicos y esenciales de la territorialidá asturiana, un conceptu crucial que cada vegada más persones se resisten a escaecer.

Asturies conforma güei una afitada realidá histórica, cultural, xeográfica, idiomática, espiritual y material indiscutible. Esta realidá presente vieno faciéndose a lo llargo los sieglos ya indagora sigue desenrollándose y configurándose como una entidá específica y singularizada, reconocida y reconocible. L'espaciu físicu que desllenda esta comuña humana y xunidá física que nomamos Asturies amuésanos un escenariu onde esta comunidá d'individuos, asitiada nesti espaciu yá dende los mesmos oríxenes de la especie humana, foi configurando un xeitu de ser y de vida a través d'un llongu procesu secular, mediante la creación colectiva d'un universu compartíu d'idealismos, historia, derechu, mitos, ritos, vezos, tradiciones, costumes, llingua, xeitos de pensamientu y de caracterización propia que nomamos l’ethnos asturianu. Por mediu d'esti ethnos la comunidá reconozse dende una manera individual y colectiva, compartiendo en too o en parte esti ethnos común , al que los individuos pertenecen y al que se ven vinculaos o englobaos nél de manera simbólica, cultural o afectiva.

L’ethnos propiu d'Asturies representa la so naturaleza o manera de ser en sentíu ideal, como un conxuntu mui ampliu y diversu de caracteres, referencies, nicios, señes, historia y espaciu compartíos, vínculos, rasgos o influencies de los que los individuos tienen dalgo en común y del que poseen dalgún tipu de relación o nexu de xuntura anque esti vínculu seya simplemente la pertenencia a la mesma comunidá idealizada. Nesta comunidá, los individuos puden pel so llau apuertar dalgo que llueu el colectivu enteru comparte y fai suyo, incorporando esa nueva creación individual al patrimoniu comunitariu. L’ethnos asturianu nun ye un conceptu uniformista, prefixáu, ríxidu nin estáticu, sinón que la so etnoxenia vien llevándose a cabu a través de los sieglos y desenrollándose o evolucionando, agrandándose si cabe, configurando cada vez un mundu propiu más bayurosu, modernu y actual acordies col desenrollu científicu, social y cultural de la mesma sociedá propietaria del ethnos. La tonada-pop, la paella a la sidra, los madreñoxiros de barru pa turistes, la sidría, los horros-hotel, los concursos de gadañar, l'usu de la gaita n'actos oficiales, les espiches-boda, el tendal antilluvia, o un monumentu al osu, como exemplos, son creaciones nueves que s'incorporen al ethnos comunal astur como señes d'identidá colectiva igual qu’antes lo foron l’Asturies, Patria Querida; los castielletes mineros; la fabada o los vasos d'escanciar.

Nun hai motivos pa reducir l' ethnos asturianu sólo a rasgos llingüísticos, raciales o xenéticos, sinón qu'esti más bien axunta toa una llarga variedá d'elementos identificadores, igualmente típicos y referenciales del colectivu. La llingua asturiana y l’asturiano-eonaviego formen parte d'estos elementos identificadores y referenciales del modu de ser asturianu pero non esclusivamente sinón como un elementu más del ethnos. Pronunciar o escuchar ensin rechazu espresiones como: el camín, llocu, xatu, nenín o guapín, pue ser o non un datu revelador del ethnos, pero nun ye l'únicu parámetru posible de pertenencia al mesmu, como tampoco lo ye'l fechu de ser de raza blanca o de poseer apellíos asturianos. Y ello porque l'ethnos (la nacionalidá) ye una realidá individual pero tamién colectiva allugando un ampliu númberu d'individuos diversos. L'ethnos asturianu nun significa uniformidá nes persones nin uniformidá cultural en sentíu restrinxíu. Falando del ethnos asturianu referímonos a los principios obxetivos o materiales que definen técnicamente esti conceptu (ente ellos los vínculos idiomáticos, xenéticos o xenealóxicos) pero tamién nos referimos a toa una riestra de factores de diversu calter que según el so diferente grau d'intensidá o desenrollu apaecen tamién como elementos configuradores d'esti conceptu d'ethnos o nación qu'intentamos analizar. Esisten diferentes puntos de vista a la hora de determinar los elementos definitorios del ethnos asturianu o del conceptu de nación aplicáu al casu asturianu.


En primer llugar podría considerase como elementu principal na definición del ethnos asturianu la sola voluntá dende un criteriu subxetivu, tomando como únicu datu la conciencia d'identificación o pertenencia al ser común del restu los integrantes del colectivu de los asturianos como característica esta más impulsora y dinámica del conceptu de grupu nacional o nación. Esti conceptu de la nación como ente cuasi plebiscitariu, como una especie d'empresa colectiva o corporación que manifiesta la so pertenencia a un determináu grupu mediante una votación o refrendu cotidianu de vinculación al mesmu en términos asépticos ye lo que se conoz como la nación en sentíu societariu o programáticu: la nación sedría según esti conceptu un meru conxuntu d'individuos que manifiesten la so pertenencia al grupu simplemente en sentíu volitivu y cotidianu o que se manifiesta mediante mecanismos d'espresión individual, organizada o institucionalizada. Asina bastaría cola voluntá (non condicionada nin forzada) o deséu individual pa pertenecer o non a un determináu grupu nacional. Un individu pue manifestar lexítimamente que ye asturianu porque esa ye la so llibre voluntá o deséu. Nestos casos la pertenencia al ethnos asturianu o nación ta lexitimada pola sola voluntá del individu y pol deséu de vinculación a esi ámbitu humanu y espiritual. Siendo la voluntá l'elementu definitoriu del ethnos cualisquier individu pertenez a una nación si manifiesta o siente esi deséu de pertenencia. Según esti principiu voluntarista, sedría asturianu tou individu qu'esperimente una vocación o deséu de selo y de pertenecer o formar parte real o simbólicamente d' Asturies.


En segundu términu podría definise l’ethnos nacional asturianu como un conxuntu d'elementos obxetivos, determinables o emponderables (perceptibles) que se manifiesten como rasgos carcaterizables independientemente de la voluntá de los individuos y de los deseos o preferencies respecto a ellos. Estos elementos diversos considérense al marxe del deséu del individu de pertenecer o non al propiu ethnos o nación. Los elementos obxetivos conformadores son múltiples y diversos, abarcando munchos aspectos, rasgos, caracteres o signos (físicos, idiomáticos, hestóricos, culturales, familiares, sociales, xurídicos, sicolóxicos, volitivos, económicos, afectivos, emotivos, de comportamientu, de vezos o costumes, personalidá, carácter...) que definiríen a les persones y tamién al grupu o comunidá, caracterizando a la persona como perteneciente al ámbitu del grupu nacional ensin tener en cuenta el so deséu d'adhesión al mesmu. Estos elementos nun se puen reducir a unos pocos sinón qu'axunten una gran diversidá y multiplicidá d'enfoques. La noción clásica del ethnos acentúa más los elementos llingüísticos y culturales, como elementos obxetivos definitorios del conceptu de grupu nacional. Asina, la interpretación hegeliano-marxista de la idea de nación ye una variante d'esta concepción obxetiva de la nacionalidá entendida como una colectividá formada hestóricamente (preesistente al individu) sobre los pegoyos de la comunidá d'idioma, territoriu, vida económica, costumes y etnografía manifestao nes particularidaes de la propia cultura étnica o nacional. Nesta concepción marxista, la nación asturiana taría dientro l'espaciu qu'algamara lo que xeneralmente s'entiende como la cultura asturiana o modus essere asturiano (hestoria, llingua, tradiciones, artes y folclore asturianos). Según les teoríes obxetives seríen asturianos aquellos que por hestoria, llingua, tradición, calter, costumes o cultura participen de los elementos comunes que-y son consustanciales a la naturaleza, esencia o ser peculiar d'Asturies, y que formen parte, xunto col territoriu al que dieron vida, del ampliu conxuntu d'elementos culturales colectivos, anímicos, sicolóxicos, simbólicos, ideolóxicos y materiales específicos que conformen l’ethnos nacional d’Asturies.


En tercer llugar tenemos la definición xurídica que determina les condiciones pa la pertenencia del individu a esti ente colectivu, les circunstancies llegales que determinen la nacionalidá y la forma d'accesu a la mesma, que pueden ser por filiación, nacencia o residencia.


Vistos los diversos conceptos del ethnos o nación asturiana, hai que plantegase una custión capital: ¿Qué ye lo qu'entendemos por Asturies, cuando nos referimos a ella? ¿Cuálos son los ámbitos o llendes qu'algamen el conceptu d'ethnos o nación asturiana?¿Cuálu ye l'ámbitu d'esta nación?¿Pue esistir l'ethnos independientemente del so territoriu o ye consustancial a él?. Desllendar l'ámbitu físicu del ethnos pue ser un mecanismu que facilite l’actuación, desenrollu o articulación dientro dél o tamién pue que sirva d’instrumentu pa una mayor cohesión, identificación o afitamientu del mesmu. ¿Resulta productivo delimitar físicamente los ámbitos del ethnos cuando en dellos puntos de vista esti conceptu paez una realidá simbólica o idealizada? Los límites físicos que na mayoría los casos s'imponen sobre l'espaciu del ethnos sonlo por utilidá si bien suel ocurrir qu'estes llendes cuasi siempre son imperfectes, permeables, imprecises o inesactes, como imprecisos son los espacios periféricos del ethnos. Por ello, los límites son resultáu d'una conveniencia, convención o pautu, d'una tradición, o ámbitu delimitador qu'acuta un espaciu particular pal ethnos identificándolu llueu con un territoriu o superficie xeneradora, recortada a la manera d'una islla, cuando en realidá esti territoriu sólo ye un elementu más del ethnos. Tampoco podrá falase de pertenencia a un espaciu común si nun se sabe mínimamente cualu ye'l territoriu esactu al que l'individu pertenez. Cabe la pertenencia del individu a varios ethnos ( inmigrantes, doble nacionalidá, multiculturalidá). Na práctica, unu de los ethnos presentes prevalez col tiempu penriba l'otru. L'averamientu o alloñamientu del individu al territoriu del ethnos resulta determinante: nunos casos afítalu, pero nos más va debilitándolu. Otru datu de la importancia del espaciu ye que los sentimientos de pertenencia a una tierra son un rasgu más na caracterización individual del ethnos. Exemplu d’ello son los sentimientos de la población emigrao que suel asociar la idea del so ethnos col territoriu configurador (siguiendo'l conceptu obxetivu de nación) más que col grupu humanu (conceptu volitivu-subxetivu), y con ello desenrolla la idea del "ethnos perdíu", identificando a ésti cola tierra madre. Dende'l planu individual pue ser que l'elementu territorial nun seya importante (el sentimientu de pertenencia a un grupu-nación), pero dende'l planu global o ideal sí lo ye ( el grupu o la nación en sí). Ello convierte al ethnos o nación nuna realidá munches vegaes cuasi esclusivamente espacial , identificándolos sólo con un territoriu nacional, con un mapa.


Siendo l'espaciu físicu importante pal ethnos cabría la posibilidá d'un cambiu del territoriu paralelu a un cambiu o evolución nel ethnos. Nel casu asturianu, la vieya Asturia de los reis, dixebróse en dos entes: l'Asturia d'Uviéu y l'Asturia de Santillana, dando llugar a les dos Asturies en plural. Exemplos hai de naciones ensin territoriu. Los Ástures formaben una nación en sentíu idealizáu, una confederación defensiva y d'apoyu, ensin una idea territorialista clara sinón más bien de tipu xenéticu o tribal penriba’l territoriu. Notros pueblos la tierra nun yera el pegoyu de la organización social yá qu’entendíase como propiedá compartío y tampoco s’entendió siempre la nación en sentíu territorial como se concibe güei. Los pueblos nómades asienten la so nación nos diversos territorios per onde van. Los xudíos caltuvieron una idea enraigonada del so ethnos con una xuntura espiritual mui averao al conceptu de nación ensin territoriu. El conceptu obxetivista de la nación que prevalez dende'l XIX, requier una base territorial como un elementu más, anque destacáu, sobre'l que se modulen y fluyen el restu de rasgos identitarios. Tamién el conceptu volitivu del ethnos requier dalguna idea d'espaciu dao que los grupos humanos desenrollense sobre un sitiu, un territoriu al que se vinculen y al que se sienten d'una manera o d'otra lligaos.



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